Pauli interjú

Mesélj a kezdetekről! Hogyan kerültél kapcsolatba a zenével?

Sziasztok, először is Üdv Mindenkinek!

A zene már elég korán képbe került az életemben, azzal, hogy szüleim zeneiskolába írattak be, és elkezdtem hangszeren tanulni. Először elég nyögvenyelősen indult, ahogy nagy átlagban egy első osztályost érdekel a zenetanulás, szerintem engem is hasonlóképp kötött le… : ) Aztán jóval később volt szerencsém a helyi, városi zenekarban is játszani, ami már izgalmasabb volt.

Milyen zenéken nőttél fel és hogyan köszöntött be az életedbe az elektronikus zene?

Nagyon sokáig nem volt semmilyen speciális érdeklődésem a zenei stílusok iránt. Minden zenét szerettem, ami valamifele érzést, jó kedvet váltott ki belőlem. Mindig is nyitott voltam. Talán ennek köszönhetően érkezhetett meg az elektronikus zene is az életembe. Ha jól emlékszem a baráti körömben valakitől kaptunk egy cdt, amin egy előtte sosem hallott gépzene volt hallható… valami techno buliból egy felvétel lehetett ?! : ) Nagyon furcsa volt, de jó értelemben, és valahogy magával is ragadott… Aztán az első “Techno év” után kicsit kellemesebb vizekre eveztem. Ez a Deep Dish Moscow lemezzel kezdődött. Onnantól kezdve pedig a barátaimmal együtt próbáltuk beleásni magunkat az elektronikus zene színes világába.


Mióta foglalkozol zeneírással?

Talán 2002-ben kezdődött. Ez volt az az év amikor rátaláltam a Rebirth és Orion nevezetű sotfwarekre, itt gyorsan kiderült, hogy többet ad nekem, mint egy Carmageddon, pedig azt is nagyon szerettem… : ) Nagyon beszippantott. Sokáig saját és barátaim (kevésbé…) szórakoztatására készítettem a kezdetleges dolgaimat.

Mikor jelent meg az első tracked?

Az első digitális megjelenés 2008-ban egy remix felkérés volt Motolai Norberttől, egy Moti Brothers zenére. Természetesen nagyon boldog voltam. Ezután indult az egész “megjelenősdi”, de ez még az előző profil alatt, ami Paul Mad néven futott.

Mesélj erről a Paul Mad-es időszakról! Milyen megjelenésekre és fellépésekre vagy a legbüszkébb?

A Paul Mad profil az elején elég izgalmas és kalandos dolog volt. Sokfelé jártam és sok tapasztalatot gyűjtöttem, habár ez az út néha igencsak kanyargós volt, sok mindent köszönhetek ennek a névnek.

Volt pár emlékezetes buli: Berlin/ Hoppetosse, San Fransisco/Public Works, Barcelona/Sonar Festival…

Megjelenések tekinteteben pár régről kedvelt classic kiadónál sikerült megjelennem. Egy-kettőt említve: ITH Defected, Rawthentic Music, Cadenza Lab. De úgy gondolom ez a profil egy szabadáramlású és már-már túl sokszínű és furcsa egyveleg volt. Főleg a végen…

Mi késztetett arra, hogy egy másik profilt indíts? És miért tartottad ezt fontosnak?

Talán a fentebb már említett túl sok zenei tónusnak a keverékéből lett elegem és abszolút nem éreztem jól magam emiatt… A végen már nem sok inspirációt éreztem, illetve nem láttam a PM út végét, hogy hova tart és miért is létezik egyáltalán. Sok volt benne az öröm, viszont koncepció, tudatosság annal kevesebb. Arra jutottam, hogy jobb lenne ezt elengedni, és tiszta lappal indulni.

Mennyire tartod fontosnak a technikai tudást, illetve a zeneelméleti tudást?

Mindkettőt fontosnak tartom, mivel elég kevés olyan produktum van, ami hosszútávon “véletlenül” sikerül nagyon jóra egymás után többször is. Gyorsan rá kellett jönnöm, hogy ezekben elég komoly munka és tudás van mindkét részről. Ahhoz, hogy folyamatosan jó minőséget tudjon produkálni az ember, és nem utolsó sorban tudjon folyamatosan megújulni, tanulni és fejlesztenie kell magát. Ehhez egyszerűen nincs más út. Többek között ez a kérdés boncolgatása is sokban hozzájárult ahhoz, hogy komolyabban bele ássam magam a zeneírás technikai részébe is, nem csak a fun és jam részeibe. Mára már nagyon sok olyan kérdés is foglalkoztat, ami azelőtt nem volt fontos vagy csak kevésbé érdekelt.


Néhány éve teljesen átálltál a hardware-es zenekészítésre. Mesélnél a tapasztalataidról?

Azt nem mondám, hogy teljesen átalltam, mivel nem tudok mindent hardwerekkel helyettesíteni. Talán azzal tudom ezt a legjobban szemléltetni, amikor össze kell raknod a saját szerszámosládád. Azokból a szerszámokból, amelyek a legjobban a kezedre esnek tudod a legtöbb és legjobb dolgot kihozni, és mégis egy olyan végeredményt tudsz faragni, amin a végen rajta tudod hagyni a védjegyed. Szerintem ez a legfontosabb, és nem az, hogy csak hardware vagy csak digital. Másrészről ameddig nincs a kezedben, nem tudod, hogy TE, hogyan kapcsolódsz az eszközhöz (akármilyen felületen is legyen ez), mennyire inspirál és mennyire jó számodra a szerszam. 

Ha időm engedi szeretek új dolgok után kutatni, hangszerboltokba járni, és minél több eszközt kipróbálni.

Maga az átállási folyamat, hogy elkezdtem külső eszközökkel is dolgozni, az elején volt a legnehezebb. Átállni arra például, hogy hangszínekből “kell” kitekerni, amit előtte kivágtam 90%-ban loopokból. Mi az, hogy envelope, mire jó?? Ezzel az LFO-val most levest szedni kell, vagy enni… ?! : ) Rengeteg új infó volt, de azt bátran mondhatom, hogy ez az “átállás” sokat segített abban, hogy egyáltalán megértsem, ha nem is mérnöki módon, de alapszinten például egy szinti főbb részeit, és azok funkcióit. Ez sokat segít a zenei fejlődésben.

Milyen eszközöket használsz, tartasz fontosnak? Van kedvenc hangszered?

Amit fontosnak tartok az egy jó szoba, ami legalább alapszinten van csillapítva, hogy az zenekészítésre alkalmas legyen. Hogy azt halld, ami valójában szól, és ne egy torz hangképet. Ezután egy jó AD/DA konverter, és nem utolsó sorban egy jó lehallgató rendszer. Ezzel a kombóval már kevésbé lehet mellélőni. A hangszerek tekintetében dobgépeket és szintiket használok. Talán a Roland SH101 és a Modular ring a két kedvencem. Az SH101 egy classic mono szinti, amiből nagyon dög basszusokat és funky leadeket lehet kiszedni. Egyszerű és nagyszerű.

A Eurorack system pedig pont ennek az ellentéte. Összetettebb ezáltal végtelen mennyiségű és fajtájú hangot, sequenciát, zajt, dallamot, dobhangot, perkát tudsz patch-elni. Sok utánanézéssel és kísérletezéssel jár, de megéri.


Hogyan használod ki a jelenlegi helyzetet? Milyen terveid vannak?

Minél több időt és lehetőséget próbálok megragadni a tanulásra.

Az elmúlt időszakban többek által is nagyra tisztelt producerek nyitották ki online előttünk a stúdióik ajtajait, ami egy nagyon izgalmas dolog annak, akit igazan mélyebben is érdekel a zeneírás, mixing, studio vagy e témakörből bármi, és szeretne fejlődni. Érdemes megragadni az alkalmat, és minél többet tanulni azoktól, akik formálják a nemzetközi szcénát.

Milyen megjelenések várhatóak a közeljövőben?

Az első lemez Pauli – Wonderdust EP, november elején jelent meg a berlini Synkronized kiadónál. A jelenlegi helyzetre való tekintettel a következő lemezt átrakták jövő év elejére, ami a 3 original track mellett Ion Ludwig remixével kerül majd a lemezboltokba, az Aissa Records gondozásában. Ezen felül pedig sokat dolgozom a zenéken, így remélem többet fogtok rólam hallani a közeljövőben!

Köszönjük az interjút!

Én köszönöm a lehetőséget.

www.facebook.com/pauliofficial