Mi az első zenével kapcsolatos emléked? Gyerekkorodban otthon mit hallgattatok?
A zene szeretete édesapámtól ered, ő egy bandában gitározott, ami a 70-es években tiltottnak számító nyugati zenéket mutatta meg a magyar közönségnek, mint például Led Zeppelin, Deep Purple vagy Bob Dylan. Emiatt az első élményem is neki köszönhető, mivel ezeket a zenéket otthon bakeliten gyűjtötte. Magamnak pedig kazettákra kezdtem el rádióból felvenni a saját válogatásaimat.
Hogyan találkoztál az elektronikus zenével?
10-13 koromban a Z+ (későbbi viva) és az MTV diszkó jellegű zenéi fogtak meg, a középiskolában pedig az osztálytársaim mutatták meg az undergroundabb vonalat, ők akkoriban technot hallgattak. Az első technoval kapcsolatos buli élményem a 2007-es Hyperspace volt, ami akkoriban még olyan neveket hozott, mint Jeff Mills, vagy Wla Garcia. Őket hallani elég meghatározó élménye volt az életemnek.
Mikor kezdtél el saját zenéket írni? Ki támogatott/segített benne?
Ahogy magával ragadott a buliközeg, egyre inkább elkezdett érdekelni, hogy hogyan készülnek ezek a zenék. A suliban voltak, akik már akkor kezdő zenekészítők voltak és 2009-től velük kezdtem autodidakta módon zeneelméletet tanulni. Próbáltuk megérteni, hogy hogyan épülnek fel azok a zenék, amiket szeretünk. Levi barátomnak nagyon jó forrásai voltak a tanulásra: nekik volt stabil internetkapcsolatuk, volt írott anyag is, illetve DVD-re kiírt tutorial videók. Volt egy magyar nyelvű oktatóvideó sorozat, ami egy nagyon természetes tudást adott. Amit ott láttunk, azt próbáltuk összerakni az Abletonban, folyamatosan tanultunk elméletben és gyakorlatban is. Az összevissza hangokból előbb-utóbb zenére hasonlító dolog jött ki. Ez odáig juttatott, hogy 2012-ben pedig megjelent az első saját első EP-m.
Mióta megírtad az első zenéd elég sokat változott a zenei közeg is, a technika is, a te stílusod is folyamatosan formálódik. Mi(k) vagy ki(k) van(nak) rád hatással, hogyan kísérletezel a zeneírásban?
Mostanában találtam meg a módszert, amit a hallgatás művészetének hívok, amit lehet úgy is érteni, hogy zenehallgatás és úgy is, hogy csendben a saját belső hangjaidat hallgatni. Számomra az elemző figyelem által nyílik meg a zene. Külön figyelek az adott zene egyes szekcióira, van amikor csak a dobokra, van amikor csak melódiákra figyelek hallgatás közben, és próbálom megfejteni, hogy azok milyen módon íródtak, és, hogy ezeket hogyan tudnám kamatoztatni a saját track-jeim készítésénél. Zenei téren nagyon nyitott személyiségnek gondolom magam, és ezért minden stílust szeretek hallgatni, enélkül nem is tudnék folyamatosan megújulni. A mindennapokban kevés zenét hallgatok a saját stílusomból, inkább külön session-öket tartok egy adott napon, amikor végigmegyek az éppen aktuális új megjelenéseken.
Milyen arányban fejezel be zenéket?
Az elmúlt másfél évben tudatosan sikerült kialakítanom egy munkamódszert, ami által már a zeneírás kezdeténél a kreatív részre tudok koncentrálni. Általam készített default projectekkel indulok, amiben a szekció alapvető előprocesszálása már el van készítve effect chain-ek tekintetében. Ezen kívül az alapvető stílusjegyeimet meghatározó hangok már be vannak készítve, ezeket egészítem ki más hangokkal, így elképesztően felgyorsul a zeneírás folyamata. Volt olyan, hogy egy remix készítésnél megvoltak az eredeti sávok és az ötlet is és 2 nap alatt végeztem. Ennek a módszernek köszönhetően most kb. 80%-ban fejezem be a zenéimet.
Mérnökként korán jársz dolgozni, rendszeresen edzel, hétvégén sokszor fellépésekre jársz, mégis majdnem minden nap látjuk az insta sztorikat, hogy folyamatosan új zenéket írsz. Honnan merítesz energiát, ihletet a zeneíráshoz?
Erre sokszor én magam sem tudom a választ, de mivel gyerekkoromtól ez a napi rutinom, így fel sem merül, hogy munka után például leüljek a TV elé (sose volt előfizetésem). Van bennem egy alapvető késztetés, hogy haladjak előre. Engem ez a folyamatosság hoz egyensúlyba, nem tudnám ezt megtenni, ha 12 órában dolgoznék váltott napokon vagy egyik héten éjszaka, másik héten nappal. Ez hozza meg az alapvető lelki harmóniát, ami nekem kell a zeneíráshoz. Természetesen ebben is vannak kilengések, ha például minden héten van fellépés, akkor arra koncentrálok, hogy ott mit fogok játszani, de törekszem arra, hogy ne vállaljam túl magam, mert a zeneírás sokkal inkább foglalkoztat, mint az előadás.
Mi most a kedvenc zene-kütyüd és miért?
Egyelőre nincs túl sok kütyüm. Van egy TR 8 dobgépem, aminek a hangkészlete szerintem olyan, ami ehhez a stílushoz leginkább közel áll. Ezzel már megcsináltam a saját hangbankomat és ezeknek megvannak a felvételei az Abletonban. Ezen kívül van egy Elektron Digitaktom, ami dobgép, sampler, szintetizátor is egyben. A kütyüket a mai napig próbálom beleilleszteni a napi rutinomba, mert kicsit belekényelmesedtem a szoftveres munkába. Ki kell magam zökkenteni a komfortzónámból, és ezen sokat kell dolgoznom, hiszen bármikor nyúlok hozzá, tök jó dolgok jönnek ki belőle. Ugyanakkor nagyon szeretném kihasználni azt a lendületet, amit a szoftveres zeneírásban érzek most.
Lemezeket is gyűjtesz, mik a legkedvesebb darabok a gyűjteményedből?
· Barac: Lignum Vitae
· Arapu: Linear Over EP
Igyekszem időtálló lemezeket venni, amiket akár 5 év után is fel merek tenni.
Nemzetközi szinten is elismert producer vagy, számos ország kiadóinál jelent már meg zenéd Romániától kezdve Olaszországon át Londonig. Külföldiek közül kikkel szeretsz a legjobban együtt dolgozni?
A külföldi kiadók közül egy német kiadó a legkedvesebb számomra, a Samani Records. F.ehttel a kezdetektől nagyon jól megértettük egymást, az ő pozitivitásának és támogatásának köszönhettem sok korai megjelenésemet. A romániai kiadók közül (PhonicHouse1 Records – Brassó) ápolok nagyon jó kapcsolatot, nagyon emlékeztet az évekkel ezelőtti Samanis együttműködésre. Ők most alapítanak egy ügynökséget, amiben számítanak rám, és olyan nevekkel dolgoznék együtt, mint Constratti vagy Vern, ez nagyon izgalmas projektnek hangzik.
Melyik megjelenésedre vagy a legbüszkébb?
A Zagarnak készített remixemre. Örök életemben büszke leszek, hogy Magyarország underground zenei kultúrájának egyik legmeghatározóbb együttesének 20 éves jubileumi digitális remix kiadásán helyet kapott a Karcag blues feldolgozásom. Életem egy mérföldköve lesz mindig.
Az együttműködések során sok emberrel ismerkedhettél meg. Szoktál kapni tőlük vagy másoktól promokat? Mikor elindulsz egy fellépésre, előtte mennyi időt fordítasz körülbelül zenekeresésre? Mik a forrásaid?
Megvannak a jó kapcsolataim és folyamatos időközönként kapok demokat a kiadóktól. A Fidull szerepe pedig elvitathatatlan abban, hogy mostanában elindult egy nagyon jó vonal a magyar producerek között. Nagyon sok tehetséges ember munkájával ismerkedhettünk meg az utóbbi időben és ennek a magnak nagyon örülök. Megosztjuk egymással akár a kiadatlan zenéinket is és nagyon jó érzés, hogy különlegességeket tudok csempészni a szettembe.
Köszönjük az interjút!