A Bandcamp fogja forradalmasítani a vinyl kiadást?

A vinyl-eladások a Bandcampen (is) folyamatosan nőnek, mégpedig igen komoly mértékben: 2020-ban 2 millió példányt adtak el a platformon, kétszer annyit, mint az előző évben – írja a Bandcamp a közleményében. A vinylt árusító független zenészek, kiadók bevételeinek jellemzően kb. fele ebből a formátumból származik. Ugyanakkor a platformon kínált zenéknek mindössze 12%-a kapható vinylen, aminek az a magyarázata, hogy a gyártás kockázatos és időigényes. Ezen kíván segíteni a most bejelentett Bandcamp Vinyl Pressing Service.

A szolgáltatás lényegében egy közösségi finanszírozási kampányra épül. Ha összejön a kitűzött cél, akkor a Bandcamp automatikusan legyártja a kívánt példányszámot, postázza a vinyleket és intézi az ügyfélszolgálati teendőket is (pl. elveszett, hibás lemezek cseréje.). A minimálisan legyártott példányszám 250 darab, de ennél kevesebb vevővel is lehetséges vinylt gyártatni – amennyiben a közösségi finanszírozásban több szintet is beállítunk, akkor az extra pénzt fizető vásárlókkal hamarabb is összejön a kitűzött összeg. (Itt olvasható néhány példa arra, hogy miket lehet kínálni az elkötelezett rajongóknak.) Ebben az esetben is legalább 250 darabot gyártanak, a maradék a előadónak vagy kiadónak jut. És persze amúgy is lehet többletpéldányokat kérni, amiket pl. rendezvényeken lehet majd árulni.

A gyártási költségekről és az elérhető bevételről itt lehet információkat találni. A lényeg az, hogy a Bandcamp saját része 15%, és persze minél inkább meghaladjuk a kitűzött minimális célt, annál több a bevétel. A szolgáltatást tesztelő 50 előadó háromnegyedénél volt sikeres a kampány. A gyártást egyébként a csehországi GZ Media végzi.

Vinylmegjelenést célzó kampányt nemcsak új zenékkel lehet indítani, hanem korábban (akár kizárólag digitálisan, akár más formában) megjelent albumokkal is. A borítót természetesen a zenekar kell, hogy elkészítse, illetve a vinyl master kötlsége is a megrendelőt terheli, ezt tehát érdemes beszámítani a kampánycél meghatározásakor – viszont jó hír, hogy csak akkor kell ezt leadni, amikor összejött a cél, vagyis nem kell erre költeni, ha mégsem lesz elég vásárló.

A kampány indításától kezdve 30 nap van arra, hogy összejöjjön a kitűzött összeg. Siker esetén jellemzően 50-70 nap, mire elkészülnek a megrendelt példányok, és a következő 10-20 napban postázzák őket. Eközben a rajongók persze a zenét digitális formában megkaphatják.

Ha érdekel, hogyan készül egy vinyl, akkor nézd meg ezt az egy perces videót.

Forrás: dalszerző.hu

A Bandcamp fogja forradalmasítani a vinyl kiadást?

A vinyl-eladások a Bandcampen (is) folyamatosan nőnek, mégpedig igen komoly mértékben: 2020-ban 2 millió példányt adtak el a platformon, kétszer annyit, mint az előző évben – írja a Bandcamp a közleményében. A vinylt árusító független zenészek, kiadók bevételeinek jellemzően kb. fele ebből a formátumból származik. Ugyanakkor a platformon kínált zenéknek mindössze 12%-a kapható vinylen, aminek az a magyarázata, hogy a gyártás kockázatos és időigényes. Ezen kíván segíteni a most bejelentett Bandcamp Vinyl Pressing Service.

A szolgáltatás lényegében egy közösségi finanszírozási kampányra épül. Ha összejön a kitűzött cél, akkor a Bandcamp automatikusan legyártja a kívánt példányszámot, postázza a vinyleket és intézi az ügyfélszolgálati teendőket is (pl. elveszett, hibás lemezek cseréje.). A minimálisan legyártott példányszám 250 darab, de ennél kevesebb vevővel is lehetséges vinylt gyártatni – amennyiben a közösségi finanszírozásban több szintet is beállítunk, akkor az extra pénzt fizető vásárlókkal hamarabb is összejön a kitűzött összeg. (Itt olvasható néhány példa arra, hogy miket lehet kínálni az elkötelezett rajongóknak.) Ebben az esetben is legalább 250 darabot gyártanak, a maradék a előadónak vagy kiadónak jut. És persze amúgy is lehet többletpéldányokat kérni, amiket pl. rendezvényeken lehet majd árulni.

A gyártási költségekről és az elérhető bevételről itt lehet információkat találni. A lényeg az, hogy a Bandcamp saját része 15%, és persze minél inkább meghaladjuk a kitűzött minimális célt, annál több a bevétel. A szolgáltatást tesztelő 50 előadó háromnegyedénél volt sikeres a kampány. A gyártást egyébként a csehországi GZ Media végzi.

Vinylmegjelenést célzó kampányt nemcsak új zenékkel lehet indítani, hanem korábban (akár kizárólag digitálisan, akár más formában) megjelent albumokkal is. A borítót természetesen a zenekar kell, hogy elkészítse, illetve a vinyl master kötlsége is a megrendelőt terheli, ezt tehát érdemes beszámítani a kampánycél meghatározásakor – viszont jó hír, hogy csak akkor kell ezt leadni, amikor összejött a cél, vagyis nem kell erre költeni, ha mégsem lesz elég vásárló.

A kampány indításától kezdve 30 nap van arra, hogy összejöjjön a kitűzött összeg. Siker esetén jellemzően 50-70 nap, mire elkészülnek a megrendelt példányok, és a következő 10-20 napban postázzák őket. Eközben a rajongók persze a zenét digitális formában megkaphatják.

Ha érdekel, hogyan készül egy vinyl, akkor nézd meg ezt az egy perces videót.

Forrás: dalszerző.hu